De bootjesvaring op Terdonk 1882 - 1956

De bootjesvaring op Terdonk 1882 - 1956

Een hoogdag op Terdonk was Onze-Lieve-Heer-Hemelvaart. Op die dag liep heel Gent leeg en stroomden de kanaaldijken vol voor de bootjesvaring. De regatten tussen Bagatelle en Terdonk werden voor het eerst georganizeerd in 1882 door Gustave de la Violette-Hauff, voorzitter van de Gentse roeivereniging Club Nautique, gesticht in 1871. Deze wedstrijden verhuisden in 1956 naar de nieuw gegraven Watersportbaan.

De allereerste wedvaerten in Gent werden reeds op 5 juli 1846 op het Handelsdok gehouden als sluitstuk van de vierde Gentse Feesten. De galerij van het Entrepot deed dienst als tribune. De prijzen werden aan de eigenaars of huurders van de boten toegekend, al werd het werk door gehuurde matrozen verzet. Ook met den schoonsten tenue viel er wat te verdienen. Later bouwde de Société des Régates Gantoises er een paviljoen. Aan dat alles herinnert nog de Regattenlaan tussen de Ham en het Dok.

De wedstrijd in Terdonk werd snel een internationaal bekende manifestatie die de naam van het Belgische Henley verwierf toen hij in 1905 uitgroeide tot een volledige sportdag met roeien en zeilen. Het volgende jaar kwam prins Albert de 25e editie bijwonen; het werd een topjaar. Na het einde van de wedstrijden werden de treinen met bestemming Gent letterlijk bestormd en ingenomen. Er was een bijzondere wacht gendarmes nodig om de orde in het station te handhaven.

Later kwamen de besturen van de Club Nautique en de Sport Nautique (gesticht in 1883) samen en besloten een gemeenschappelijke ploeg te sturen naar het Engelse Henley. De Gentenaars wonnen er de slotkoers van de achtriemen met drie lengtes voorsprong. Het leverde de (meer burgerlijke) Club de titel van koninklijke maatschappij op. Het volgende jaar sleepten de Gentse roeiers opnieuw de Grand Challenge Cup in de wacht. In 1907 triomfeerden ze voor de derde keer. Als aandenken aan deze overwinningen werd de kaai langs de Gentse Leie waar de Club haar lokaal vestigde, Henleykaai genoemd.

De roeisport werd razend populair in Gent :
"Le public se rend en foule a Cluysen; la Compagnie de Gand-Terneuzen met en marche une série de trains spéciaux, un service extraordinaire de bateaux à vapeur est organisé a cette occasion, et lorsque le temps est favorable, tout ce que Gand compte de voitures, chars à bancs, breaks, autos et vélos est mis en branle pour faire la jolie promenade de Gand a Terdonck. Il n'est pas rare de voir vingt à vingt-cinq milles personnes se rendre à Cluysen - Terdonck le jour de l'Ascension."

Ook de Gentse onderwijzer E.J. De Groote beschreef deze jaarlijkse uitstap in zijn bundel haven-herinneringen:

"'s Morgens hadden de zeilwedstrijden plaats en 's namiddags de roeiwedstrijden. Op de westelijke oever van het kanaal ligt het station van Terdonk, waar toen de gieken voor de wedstrijden per spoor aankwamen, alsook een groot gedeelte van de toeschouwers; langs die kant werd tevens de tribune opgericht. Tot de oostelijke oever had het publiek gratis toegang en langs daar lagen ook de jachten gemeerd. De beide Gentse verenigingen, die in het roeien de strijd aanbonden tegen binnenlandse en buitenlandse ploegen, waren de Sport Nautique en de Club Nautique; en de twee bekendste roeiers heetten Visser en Molmans, beiden van de Sport. Als die twee op de roeibaan verschenen in tweeriemsgiek met stuurman, waarbij Visser slag en Molmans boeg was, dan verwachtte men algemeen dat deze beide roeiers de overwinning zouden behalen, wat dan ook meestal gebeurde. Ze kwamen ook uit in de vier-, en eveneens de achtriemsgiek, maar geen namen waren in het Gentse zo algemeen bekend als Visser en Molmans."

Bron: tekst van Daniël Vanacker in het boek "Langs Het Kanaal" uitgegeven in opdracht van de nv Scheepswerven van Langerbrugge in 1982, extra foto's archief Sport Gent.
terdonk2_tn.jpg
terdonk3_tn.jpg